söndag 11 december 2016

Lussesnäckor med vaniljfyllning #ramlösakvarn

I veckan kom min andra smakbox och i den fanns bland annat ett paket med bagerivetemjöl (manitoba cream) från Ramlösa kvarn, vilket var väldigt passande då jag redan hade bestämt mig för att baka lussebröd i helgen.
Med bagerimjölet blev lussebullarna väldigt goda och luftiga, de blev inte kompakta som det kan bli med vanligt vetemjöl.
Då jag själv inte är så glad för de traditionella lussekatterna valde jag att göra hälften av degen till lussesnäckor och hälften till lussekatter. I receptet nedan finns utbakning av båda sorterna med.

Det här behöver du:
ca 38 st

50 g färsk jäst för söta degar
5 dl mjölk
150 g smör 
250 g kesella 10%
2 dl strösocker 
1 g saffran
1 tsk salt 
16 dl Ramlösa Kvarn Manitoba Cream
russin 
pensling: 1 ägg, 1 msk mjölk

1. Smält smöret i en kastrull, tillsätt mjölk och värm till 37 grader.
2. Smula ner jästen i en bunke (eller köksassistent)och lös upp den med lite av den ljumma mjölkblandningen och tillsätt sedan resten av vätskan.
3. Blanda i kesella, saffran, socker och salt.
4. Tillsätt mjölet, lite i taget och arbeta degen smidig.
5. Tillsätt mer mjöl om det behövs.
6. Låt degen jäsa övertäckt i rumstemperatur cirka 1 timme.

Utbakning av Lussekatter:
1. Lägg degen på mjölat bakbord och knåda den smidig. Obs! Var försiktig med mjölet så bullarna inte blir torra!
2. Dela degen i 20-40 bitar, beroende på önskad storlek på lussekatterna.
3. Rulla sen bitarna till längder, cirka 2 centimeter i diameter.
4. Snurra ändarna åt varsitt in mot mitten och lägg dem på en plåt klädd med bakplåtspapper.
5. Tryck ner russin i snurrornas mitt och låt sen jäsa ca 45 minuter till dubbel storlek.

6. Sätt ugnen på 225 grader.
7. Vispa upp ägget med mjölk och pensla bullarna.

8. Grädda mitt i ugnen cirka 5-8 minuter tills de blivit gyllenbruna.
9
. Ta ut bullarna och låt dem svalna på ett galler under en bakduk.

Utbakning av Lussesnäckor:
Fyllning
200 g rumsvarmt smör 
1 1/2 dl strösocker
4 tsk vaniljsocker
Gör fyllningen så här:Rör matfett, socker och vaniljsocker smidigt.

1. Ta upp degen på mjölad arbetsbänk.
2. Dela degen i 2 delar.

3. Kavla ut varje del på mjölad arbetsbänk till en kaka ca 25x60 cm.
4: Bred på fyllningen och rulla ihop degen till en rulle.
5. Skär rullen i 2 cm breda bullar.
6. Lägg bullarna i bakformar på plåtar.
7. Täck dem med en bakduk och låt jäsa ca 30 minuter.
8. Sätt ugnen på 250°C.

9. Pensling: Pensla bullarna med uppvispat ägg och strö på pärlsocker eller hackad mandel.
1
0. Grädda bullarna mitt i ugnen ca 8 minuter. 

11. Låt dem kallna på galler övertäckta med bakduk.

Nu ska jag kolla mejlen och svara på era mejl!/Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen