fredag 23 december 2016

Snabblagad knäckbräck med mandel och hasselnötter

Har ni börjat fira jul än? Här har dagen varit full med förberedelser inför vårt julfirande som börjar i morgon. Jag har bland annat bakat god kavring som endast består av fem ingredienser. Receptet på det hittar ni HÄR.
Godis har vi i mängder hemma, mycket av det har jag fått i julklapp från barn och föräldrar på jobb som tack för ett bra jobb. Jag tyckte dock att vi behövde lite till 😂😂 så jag gjorde lite knäckbräck. 
Det här behöver du till en lite form:
0,75 dl grädde
1 dl socker
0,75 dl ljus sirap
½ msk smör
1½ dl hasselnötter
½ dl mandel


Gör så här:
1. Blanda grädde, socker och ljus sirap i en mikrotålig skål med hög kant. 
2. Kör skålen i mikron i 7-10 minuter på högsta effekt, rör om då och då.
3. Hacka mandeln och hasselnötterna grovt. 
4. Häll en droppe av smeten i kallt vatten, när den går att rulla till en hård kula är knäcken klar.
5. Låt smör smälta ner.
6. Blanda i hasselnötter och mandel.
7. Bre ut smeten på bakplåtspapper i en lagom stor form.

8. Låt allt stelna.
9. Bryt eller skär knäcken i mindre bitar.
10. Förvara knäckbräcken i kylen.

Var rädd om er!
Kram
Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen