söndag 15 januari 2017

Godaste Lchf brödet

Jag vet att det har blivit mycket recept här på bloggen den senaste tiden och även så idag, det beror bland annat på att jag äter mat med lite kolhydrater (lchf) och lagar nya goda rätter.

På instagram följer jag @änligensocerfri och hittade där ett recept på ett LCHF bröd som jag var tvungen att prova.
Det här brödet är det bästa lowcarb bröd som jag hittills har provat!!

Det här behöver du:
3 ägg
2,5 dl rysk yoghurt (17 % fetthalt)
0,5 dl ovispad grädde
2,5 dl mandelmjöl 
2 msk sesamfrön
1 msk fiberhusk
1 msk bakpulver 
4 msk kokosmjöl
1 tsk salt
Gör så här:
1. Lägg ägg, yoghurt och grädde i en bunke.
2. Blanda i de torra ingredienserna.
3. 
Häll i den fasta smeten i en liten långpanna (min är 17x24 cm) klädd med bakplåtspapper alternativt forma runda frallor.
4. Strö över flingsalt eller fröer, jag valde sesamfrö och linfrö.
5. Grädda i mitten av ugnen i 180 grader i ca 20-30 minuter.
6. 
Ta ut brödet ut formen och låt svalna några minuter.
7. Dela i lämpliga bitar och halvera så att brödet får en ovansida och en nedansida.
8.Brödet går finfint att äta som det är, rosta eller att använda det som bas till vitlöksbröd och gratinerade smörgåsar.
Detta är ett allroundbröd med neutral smak och fluff!


I kväll gjorde jag ett gott vitlöksbröd av det som jag serverade till den ljuvliga räksoppan som ni hittar recept på HÄR.


Receptet kommer från änligensockerfri, bilderna är mina egna.

Ha det så gott!
Kram Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen