lördag 4 februari 2017

Godaste Lchf semmelwrapen

I kväll blev jag sugen på att baka något gott och varför inte något med semlor såhär i semmeltider. Eftersom jag äter lågkolhydratkost blev det en väldigt god lchf semmelwrap.
Jag gjorde stora men orkade bara äta halva, så nästa gång ska jag göra hälften så stora. 

Semmelwrap - 1 stor eller 2 små
Det här behöver du:
1 ägg
½ msk fiberhusk
2 msk mandelmjöl
2 msk grädde
½ msk sötströ
½ tsk bakpulver
1 krm kardemumma
Smör till stekning


Gör så här:
1: Vispa ihop alla ingredienser och låt stå i några minuter.
2. Värm en stepanna med en klick smör och häll i smeten.
3. Platta ut smeten och forma den rund med en sked.
4. Stek på medelvärme i några minuter och vänd den försiktigt och stek andra sidan tills den är klar.
5. Låt den svalna på en tallrik.


Det här behöver du till mandelmassan:
½ dl mandelmjöl
1 msk grädde
½ msk sötströ
1½ tsk vatten

Vispad grädde till fyllning

Gör så här:
1. Blanda ihop alla ingredienser noga.
2. Lägg wrapen på en tallrik och fördela ut mandelmassan i en sträng från mitten upp mot öppningen.
3. Spritsa grädden på mandelmassan.
4. Vik försiktigt ihop den som en wrap.
5. Som extra dekoration kan man klä wrapen med bakplåtspapper eller silkespapper och knyta ett snöre runt.  


Original receptet har jag hittat hos bakasockerfritt.


Nu ska jag landa i soffan och kolla på kvällens deltävling i melodifestivalen.
Trevlig kväll alla fina läsare!/Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen