torsdag 9 februari 2017

Montessorimaterial: Skriva rosa ord med 3 bokstäver

Just nu är intresset för bokstäver, läsning och skrivning extra stort hos en del barn på jobb och det är så skoj att få vara med om när barnen exempelvis knäcker läskoden eller läser meningar.
Lekskriver gör många barn tidigt och de brukar även be någon att läsa vad de har skrivit även om det inte är något specifikt ord som är skrivet, vilket kan vara utmanande för oss att läsa☺

För de barnen som behöver utmanas i sitt skrivande har jag gjort en skrivbok med bilder vars ord har 3 bokstäver, det materialet får ni ta del av idag! Jag fick idén till att göra det här materialet genom att gå igenom en gammal pärm med liknande skrivuppgifter, där var bilderna var otydliga.

LPFÖ 98 rev 16: Förskolan ska sträva efter att varje barn
utvecklar intresse för skriftspråk samt förståelse för symboler och deras kommunikativa funktioner.

Materialet består av tre A4 papper med 8 bilder och skrivrutor på varje, sammanlagt 24 bilder att skriva ord till. A4 papperna klipper man isär på linjerna jag har gjort och sätter fast en framsida (om man vill) som finns med. 


Länken: Skrivbok ljudenliga ord 3 bokstäver

Jag kan inte lägga tid på att mejla material som är nedladdningsbara här på bloggen.

Så fort jag hinner ska jag göra skrivböcker med bilder vars ord har fler bokstäver så titta gärna in igen! /Maria

5 kommentarer:

  1. Tack snälla för toppenmaterial!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att det uppskattas! Varsågod Ann!

      Radera
  2. Tack för ett fint material. Vilket av ditt material kan du rekommendera till ett barn som har det lite svårare att lära sig skriva och läsa. Material som övar läs och skrivfärdigheter. Det är tänkt till en i förskoleklass. Barnet kan inte kan alla bokstäver.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, jag rekommenderar att börja med mina ljudenliga pussel med 3 bokstäver och använder det som en pusselövning och tittar på bokstäverna som finns på varje pusselbit. Barnet skapar sig ett bildminne av bokstäverna.
      http://malund68.blogspot.se/2013/09/3-bitars-pussel-med-ljudenliga-ord-rosa.html
      Sen finns materialet även med icke ljudenliga ord:
      http://malund68.blogspot.se/2015/10/montessorimaterial-3-bitars-icke.html
      Om barnet vill kan även orden skrivas av från pusslen.

      Radera

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen