onsdag 5 april 2017

Godaste LCHF fröknäcket

Jag har bakat fröknäcke många gånger tidigare och har då använt mig av majsmjöl, nu när jag äter LCHF kost äter jag inte majsmjöl. För att hitta något som passa mig googlade jag efter recept och hitta ett toppen bra recept hos Allt om LCHF.
Mina knäcke äter jag gärna med Philadelphia ost.

Det här behöver du:

1 dl solroskärnor
1 dl sesamfrön
½ dl hela linfrön
2 msk pofiber
1 msk fiberhusk
0,5 dl kokosfett, utan smak
2,5 dl vatten
1 tsk salt
lite flingsalt

Gör så här:
1. Sätt ugnen på 150 grader (varmluft 140 grader)
2. Blanda alla torra ingredienser i en bunke. 
3. Häll vattnet i en kastrull tillsammans med kokosfettet och koka upp. Kokosfettet ska smälta. 
4. Häll den kokande vätskan i bunken och rör om. Smeten blir fort väldigt seg av fiberhusken.
5. Häll ut smeten på en plåt som är täckt med bakplåtspapper.
Lägg ett annat bakplåtspapper över och bred ut smeten på plåten med baksidan av en sked. 

6. Ta bort det översta bakplåtspappret och strö över lite flingsalt om du vill.
7. Grädda i 45-55 minuter.
8. Ta ut plåten och skär ut fyrkanter med en kniv, pizzaskärare eller liknande. 

9. Stäng av ugnen och sätt tillbaka plåten i minst ½ timme så att fräknäcken torkar. Jag hade mina inne i 1 timme.

Hela plåten innehåller 15 gram kolhydrater, 31 gram protein och 120 gram fett. Om du delar upp den i 24 bitar så blir det 0,6 gram kolhydrater per bit.

Trevlig lillördag på er!/Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen