lördag 24 juni 2017

Montessorimaterial: Fjärilens delar

Hoppas ni har haft en fin midsommar! Vi tillbringade vår tillsammans med härliga vänner i underbara Köpenhamn, en dag med många goa skratt, god mat och dryck.

Ett nytt material är klart! 
Nu när intresset för fjärilen är stort på jobb har jag tillverkat ett material med fjärilens delar. Jag har färglagt alla delar på dator, något jag inte provat innan.....det var ganska pilligt men jag blev till slut nöjd med resultatet. 

Materialet består av 14 kort på en fjäril där varje del av fjärilen som benämns på korten är färglagda i rött. Följande delar finns på mina kort:
bakkropp
mellankropp
huvud
ögon
framvingar
bakvingar
antenner och två kort med en färgad fjäril.
Korten består av ett större med bild och text, ett mindre med bild och ett textkort. Materialet kan användas som en parövningen eller som en trestegs lektion, där man i 3 steg gör följande:
1. Ta ett kort i taget (isolerar det) och benämner det och be barnet säga efter. Upprepa med alla korten.
2. Lägg ut alla bilderna och be barnet ge dig/peka på de olika korten
3. Isolera och ta ett kort i taget och fråga om barnet kan säga vad det heter.
Vid intresse av materialet: 
Materialet laddar ni ner själv! Klicka på länken till materialet nedan för att komma till min sida hos skolmagi, där materialet laddas ner gratis.


Material Länken: fjärilens delar parövning


Önskar er en fortsatt trevlig midsommarhelg! Maria

2 kommentarer:

  1. Hej Maria!
    Jag har precis hittat till din blogg, och ser de fina material som du delar med dig av. Jag blir så glad! Jag bor i Spanien med min spansk-svenska treåring, och önskar många gånger ge henne mer av min svenska kultur, i form av traditioner, växter, pyssel. Nu senast var det midsommar, då jag övervägde att köra med henne 30 mil till Solkusten, där det finns både svenskar och midsommarfirande, men jag var tvungen att jobba, så det blev ingen midsommar alls. Svårt att föra över traditioner när man är helt ensam om dem i ne annan kultur. Någon dag framöver när jag har lite mer tid ska jag ta en ordentlig titt här hos dig. Tack på förhand.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Annika! Välkommen till bloggen, roligt att du hittade hit. Om du är intresserad så har jag faktiskt gjort ett material med traditioner, där man sorterar bilder efter vilken tradition de tillhör☺ Du hittar det här: http://malund68.blogspot.se/2017/05/gratis-material-till-forskola.html
      Här av dig om det är något du undrar över.
      Tittade som hastigast in på din blogg, ska djupdyka i den när tid finnes☺
      Ha det så bra! Maria

      Radera

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen