tisdag 8 augusti 2017

Pyssel av boksidor

I sommar har jag hittills läst fyra böcker och påbörjat min femte. En av böckerna som legat ett par år i husvagnen hade torkat och en del av sidorna lossnade när jag läste den. Jag har sparat boken för att använda några av sidorna till pyssel.
Härom kvällen tillverkade jag en presentpåse av en sida.
För att göra en presentpåse behöver du:
en bok
tejp
washitejp

färgpenna 

Gör så här:

1. Riv ut en papperssidor 
2. Vik sida till en påse (beskrivning finns här)
3. Rita, skriv eller stämpla något på pappret.
4. Lägg en present i påsen, vik ner översta kanten och sätt fast en liten klämma eller tejpa med washitejp.

På sidan Svenska Yle Mat och fritid hittade jag flera tips på vad papperssidorna kan användas till, exempelvis en lykta: 
För att göra en lykta behöver du:
papperssidor från en bok

lim som tål värme
pensel
en glasburk
sax eller mönstersax
blyertspenna

Gör så här:

1. Riv eller klipp ut en eller två sidor ur boken.
2. Mät papperssidorna runt glasburken och riv eller klipp bort överflödigt papper.
3. Rita en figur på baksidan med blyertspenna och klipp ut bilden.
4. Pensla lim på pappret och limma fast på glasburken.
5. Färdigt att sätta ett värmeljus i.

Jag gillar att dekorera gratulationskort och presenter och även till det fungerar papperssidorna:
Som på den här bilden, ett presentsnöre med flaggor eller utklippta stjärnor som klistras fast på presentpappret. Det är bara att låta fantasin flöda och komma på olika saker att använda papperna till.

Har ni några tips på vad jag kan använda papperssidorna till så får ni gärna dela med er av dem.

De två nedersta bilderna är lånade hos Svenska Yle Mat och fritid, de två översta är mina egna!

Önskar er alla en härlig sommardag!/Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen