lördag 18 november 2017

Tomtespel med addition

Efter att jag har fått en förfråga här på bloggen om att göra tomtespelet med addition för att det ska passa även de äldre barnen/eleverna, har det populära spelet skapats i en tredje variant. Till det här spelet behövs två tärningar. 
Här tränas bland annat turtagande, spelets regler, addition och siffrorna 2-12

Du behöver: Två tärningar 

1. Varje spelare tar vars lika många cirklar med tomteluvor.
2. Slå en tärning. Den som får högst börjar.    

 Spelet:  

1. Slå två tärningar.
2. Räkna båda tärningarnas prickar.
3. Lägg en tomteluva på en siffra på tomten som motsvarar summan från båda tärningarna.
4. Om du inte kan lägga någon tomteluva går spelet vidare till näste spelare.
5. Den som först blir av med sina tomteluvor vinner. 
Materialet består av ett A4 med en jultomte med siffrorna 2-12 på och av 22 cirklar med tomteluvor. 


Vid intresse av materialet: 
Materialet laddar ni ner själv! Klicka på länken till materialet nedan för att komma till min sida hos skolmagi, där materialet laddas ner gratis.

Jag kan inte lägga tid på att mejla material som man själv kan ladda ner!

Material Länken: Tomtespelet med addition

Julen närmar sig och vi ska på årets första julbord redan ikväll!Önskar er alla en härlig lördag!
Kram Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen