fredag 5 januari 2018

Gratis pedagogiskt material: Arbetsblad till barn med singular och plural

Nu är snart min julledighet slut, endast en helg kvar och jag kan summera en härlig ledighet med lugn och ro, träning och umgänge med vänner och familj. Min energidepå är laddad och reda att ge sig på en ny termin som jag hoppas innehåller mer närvaro av ordinarie pedagoger på jobb.

I dag tänker jag dela med mig av ett språkmaterial till, det är ett arbetsblad med singular och plural.
Vad är singular och plural? Ett substantiv
 kan beteckna en eller flera, ex SINGULAR: en katt, PLURAL: flera katt-er. Ändelsen på ordet ändras och talar om att substantivet är flera.

Det finns olika ändelser: -ar, -or, -er och -n
Många ord som man kan sätt ett framför har ingen ändelse alls. ex SINGULAR: ett ägg, PLURAL: flera ägg.
Jag har tillverkat enklare arbetsblad där man sätter ett kryss i rutan vid singular eller plural beroende på vad bilden visar.
Materialet består av åtta arbetsblad med bilder och rutor för att sätta kryss i. Jag har gjort materialet i två uppsättningar, ett i färg och ett i svartvitt, ni väljer själva vilket ni vill skriva ut.
             

Om man vill kan man laminera arbetsbladen och låta barnen använda en whiteboard penna att sätt kryss med, så kan arbetsbladen användas om och om igen. 

Vid intresse av materialet: 
Jag vet att det fungerar bäst på att hämta materialen via en dator. Tror att man behöver ladda ner dropbox till telefon eller surfplatta för att kunna hämta materialen.Jag kan inte lägga tid på att mejla material som man själv kan ladda ner!
Gör så här: Klicka på länken som jag har lagt in i slutet av inlägget.

Material LÄNKAR:

Singular och plural färg
Singular och plural sv


Nu ska jag sov lite för att ev. orka se JVM i natt där Sveriges junior kronor spelar final mot Kanada! HEJA SVERIGE!!
Trevlig helg!
Kram 
Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen