tisdag 16 januari 2018

Lättlagad mat: Kyckling med mango och curry

Just nu är jag inne i en period där jag letar nya recept att prov eller skapar egna rätter i köket. Dagens mattips är ett recept som jag hittat hos viktväktarna. Även om receptet innehåller många ingredienser och många moment så är det lättlagat och framförallt väldigt gott! 
Detta behöver du till 4 personer:
600 g kycklingfilé
1  gul lök
1 röd paprika
1 grön paprika

1 msk margarin 
1 dl frysta mangotärningar
2 1/2 dl matlagningsgrädde 
1 förp krossade tomater
1 tsk curry
1 tsk Sambal oelek
1 st hönsbuljongtärning
1 vitlöksklyfta

Gör så här:

1. Sätt ugnen på 200°.
2. Skär kycklingen i bitar.
3. Skala och hacka löken.
4. Skär paprikorna i bitar.
5. Stek kyckling, lök och paprika i margarinet i omgångar.
6. Krydda med salt och peppar.
7. Lägg över allt i en ugnsform efterhand.
8. Lägg i tärnad mango.
9. Koka upp grädde, krossad tomat, curry, sambal oelek, buljongtärning och pressad vitlök.
10. Smaka av med salt och peppar.
11. Häll såsen över kycklingen, mangon och grönsakerna.
12. Sätt in i ugn i ca 20 min.
Serverad med ris och sallad.
Den här rätten kommer vi att laga fler gånger.


God kväll!/Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen