onsdag 4 september 2013

Färgkodade rimpilar

Har ni kommit igång med höstens verksamheter inom skola och förskola?
Själv är vi på gång för fullt och försöker hitta nya rutiner med nya barn och nya kollegor.
Vi ska även få nya dokumentationsmaterial och hade personalmöte i går kväll med lite introduktion!
(det kommer ett inlägg om dokumentation vid ett annat tillfälle).
Jag kan säga efter nästa 12 timmar på jobbet igår fanns det varken ork eller tid till att blogga, stupade i sängen när jag kom hem!

Nya material
I helgen som gick tillverkade jag två nya pedagogiska material, ett av de ska jag skriva om här och dela med mig av. Det andra materialet kommer i ett senare inlägg.

Rim pilar
Jag har i ett tidigare inlägg skrivit och delat med mig av matematik pilar, de har blivit väldigt populära och har mer än 1300 sidvisningar på bloggen!!! ROLIGT!

Barn brukar tycka om att leka med ord, rimma och lär sig även tidigt att höra rim.
I helgen tillverkade jag materialet rim pilar.

                          

Materialet är en parövning i språk som går ut på att para ihop de två pilar som rimmar med varandra. Materialet är färgkodat.
                      
Materialet består av 40 st pilar med bild och text på varje pil som bildar 20 par som rimmar.
Följande rim är med på pilarna.

mus-hus
katt-hatt
gris-spis
får-tår
troll-boll
häst-väst
docka-klocka
bok-lok
hand-tand
nyckel-cykel
matta-kratta
majs-bajs
potta-råtta
gås-lås
läpp-käpp
glass-tass
bil-fil
svan-gran
ask-mask
bur-mur

Vid intresse av materialet:
Klicka HÄR, för att komma till den uppdaterade versionen. RIMPILAR

Vi hörs, ha det så bra!/Maria

3 kommentarer:

  1. Tack så jättemycket, vilket fantastiskt bra material att använda till barnen vid samlingar och språkljud..

    //Jonas

    SvaraRadera
  2. Varsågoda! Hoppas barnen gillar det!

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, jag läser alla kommentarer och svarar så fort jag kan!

Leta i den här bloggen